waarom vier vrienden Cafe van Ouds kochten

In maart bestaan we alweer 6 jaar! En wat is er allemaal gebeurd… De komende weken nemen we jullie mee in het verhaal van de 4 vrienden achter Cafe van Ouds. Van oriëntatie tot opstart, van keuzes tot doorgroei en van team naar verbouwing. In de komende periode gaan we middels updates steeds de stappen beschrijven die we afgelopen jaren hebben doormaakt en de stappen die we nog voor ons zien. Ons verhaal, ons avontuur dat we met jullie beleven!

Op 24 maart vieren we onze verjaardag! Hopelijk kun je erbij zijn. We zorgen voor een hapje en een drankje en je kan onze uitbouw komen uitproberen.

1. Hoe kom je erbij?

oktober 1, 2012
1. Hoe kom je erbij?

Het was een regenachtige dag en we zaten met onze vriendengroep in Cafe de Mug, óns stamcafe. Daar hoorden we van eigenaar Martien dat hij ons geliefde stamcafe verkocht had. Verbijstering, ongeloof en verdriet werden door ons weggespoeld met Brand-Up. Zou alles hetzelfde blijven? Wat als speciaalbier zou verdwijnen? Waar moeten we naartoe? Wat nu? Het bier vloeide rijkelijk, de discussies werden heviger en de dromer werden groter. Tot op vandaag weten we nog steeds niet wie het geniale idee opperde… “Laten we zelf een Cafe kopen!”. Van de tien aanwezigen riepen vijf (gekken?) al snel “Jaaa, dat is een goed idee!” Het klonk als een geweldig idee en de glazen klonken nog harder. Laten we nu echt eens werk maken van deze jongensdroom!

Lees verder

2. D’n August

januari 1, 2013
2. D’n August

Een jongensdroom hebben is niet zo moeilijk, maar hoe koop je in vredesnaam een Cafe? En welke dan? Laten we maar eerst maar eens kijken wat leuk lijkt. Dat betekende een kroegentocht. Met vijf man sterk naar de kroeg, alleen dan niet alleen voor het bier… Welke selectiecriteria hanteer je dan? We hebben niet teveel geld, dus een succesvolle kroeg overnemen zal niet lukken. We willen de risico’s niet te groot maken, dus een A-locatie gaat ook niet werken. We willen wel een beetje centraal, dus het centrum is een vereiste. En zo gingen we van kroeg naar kroeg, van Cafe naar Cafe en van biertje naar leverworst. Na een tijd kwamen we bij d’n August. Er zaten drie stamgasten aan tafel, er stond een asbak op én achter de bar, twee gokkasten werden bemand door een gezin waarvan de kinderen toekeken en je had de keuze tussen bier en bier. Al snel vielen we op; het was rustig in de kroeg en wij behoorden niet bepaald tot de doelgroep. Op de vraag waarom wij hier dan waren antwoordden we dan ook eerlijk: “we zijn aan het kijken welke kroeg we willen kopen”. Al snel was de conclusie dat ‘dit cafe niet te koop staat’. Dat was duidelijk en toch bleven we nog even hangen… Het bier was koud en de leverworst vers.

Lees verder

3. Contract tekenen

maart 1, 2013
3. Contract tekenen

Alhoewel de eerste keer hoorden dat Cafe d’n August niet te koop stond, bleef het in ons achterhoofd spoken. Tuurlijk… We zagen dat er praktisch geen omzet behaald werd. We zagen dat de stamgasten niet bij ons pasten. We zagen dat de ruimte wel een likje verf kon gebruiken. Maar toch… Centraal gelegen, niet te klein of te groot, weinig goodwill. We gingen toch nog maar eens terug voor een koud biertje en een plak leverworst. De lieve dame achter de bar rookte nog een sigaret. Ze babbelde wat met een vaste stamgast. En ze kwam nog even een praatje maken. Na aandringen noteerde ze toch maar het nummer van Tinus… En toen ging het snel. De zoon van haar bleek eigenaar en toch oren te hebben naar een eventuele verkoop. En na een proces van 1,5 maand contact met hem, een verkoopmakelaar en onderhandelen bleken we er toch uit te kunnen komen. Een aanvaardbare aankoopsom was de deal. Met daarbij een bijzondere clausule… We zouden het Cafe per 1 maart 2013 hebben, maar dan mocht de eigenaar nog wel één keer de vierdaagsefeesten voor eigen rekening doen. Twijfels… Ideaal was het niet, maar toch besloten we te tekenen!

Lees verder

4. Verbouwing

maart 26, 2013
4. Verbouwing

Een samenvatting van wat we nu eigenlijk gekocht hadden… Vuurrode muren. 849 bordjes aan de muur. Een keuken groter dan de kroeg. Een kelder groter dan een gemiddeld huis. Een paar liter bier. Een oude terrasset. Vijf bacodrinkende vaste gasten. Uiteraard hadden we een schitterend ondernemingsplan geschreven met werknaam ‘Cafe Canes’, vernoemd naar Canes Latrantes non Mordent, de studentikoze naam van onze vriedengroep. Even terugkijkend… Februari 2013: “Overnemen van Cafe D’n August in de Augustijnenstraat en deze transformeren in een kwalitatief sterke, nette en gezellige bruine kroeg; een bruine kroeg zoals een bruine kroeg bedoeld is. Een kroeg die het midden vindt tussen een uitgebreid speciaal bier aanbod en het gevoel van een huiskamer. Maar zeker ook een plek waar de spreekwoordelijke voeten zo af en toe van de vloer mogen. Dat betekende een grote verbouwing, waarbij we in drie weken het rode hok transformeerden naar een bruine kroeg. Erik, onze bedrijfsleider werkte als een paard. Eveliene beheerde de planning en taakverdeling. En wij, Niek, Roy, Ruben, Ruud en Tinus sloopten, zaagden, schilderden en klusten. En op 24 maart stond de grote opening gepland om 15:00 uur. Hoe laat we klaar waren? 14:59:59… Moe maar tevreden. We kunnen beginnen!

Lees verder

5. Eerste personeel

maart 26, 2013
5. Eerste personeel

“Gaan jullie echt met vijf man een Cafe beginnen? Gaat dat wel goed?” Deze vraag hebben we vaak gekregen. Terecht ook. Maar gelukkig beseften we al vooraf dat we de juiste mensen nodig hadden om van dit Cafe een succes te maken. De zoektocht naar een leuk, gemotiveerd en goed team was dan ook essentieel. De belangrijkste man die we al snel losgeweekt kregen bij Demain was Erik. Een slimme vent, met een eigen blik op de horeca. Productkennis stond hoog in het vaandel en dat droeg hij dan ook succesvol over op het hele team. En gelukkig had hij een netwerk waaruit een aantal toppers voort kwamen. Guido voorop! Met 5 jaar en 11 maanden is hij de medewerker die tot op dit moment het record heeft staan. En met topwerk. Maar ook Jan, Guusje, Tara en Dennis waren welkome versterkingen. En gelukkig kregen we het eerste jaar nog meer versterking. Janneke, Malou, Laure, Manon en Florian, allen toppers. Trots! Ons eigen geweldige team! Zo fijn dat wij als team van vijf eigenaren met relatief weinig ervaring het vertrouwen van deze groep personeelsleden hebben gekregen. Dankzij hen was een geslaagde opening niet mogelijk geweest. De basis van het succes van van Ouds ligt bij hen. Bedankt!

Lees verder

6. Toch niet zo makkelijk

maart 22, 2014
6. Toch niet zo makkelijk

Een mooie droom, een flinke verbouwing en een geweldig team… Alle ingrediënten voor een succesvolle kroeg, zo dachten we. De opening was geweldig en de eerste paar weken waren als wittebroodsweken voor een pasgetrouwd stel. Het was gezellig bij van Ouds, onze vrienden en familie kwamen regelmatig een borrel drinken, de voetjes gingen af en toe van de vloer en complimenten waren er genoeg. Maar nadat we de cijfers van de eerste paar maanden bekeken bleek het allemaal niet zo rooskleurig… Het geld vloog eruit! Zomaar even de notulen van één vergadering: “IJsmachine die spontaan kapot is. Marges die veel te laag liggen. Teveel personeelsuren door te brede openingstijden. Een zonnescherm. Disfunctionele stroom. Aflossing gokkast. Etc.” En misschien nog wel veel erger, de kroeg zat simpelweg nooit helemaal vol. Ja, op vrijdag en zaterdagavond was het wel gezellig druk. Maar een tafeltje vinden was zelfs op de drukke avonden geen probleem. Conclusie na een jaar… We hebben altijd gezegd dat we er lol in moeten hebben, maar dat betekent niet dat het een hobby is. Een hobby mag namelijk geld kosten, een bedrijf niet. Maar geld kosten, dat deed het. Het eerste jaar een verlies van dertigduizend euro… Bijstorten dus. AU!

Lees verder

7. Keuzes maken en hard werken

april 1, 2014
7. Keuzes maken en hard werken

Het eerste jaar verliep veel minder goed dan gehoopt en de analyse was simpel. Het moest simpelweg drukker worden, want kosten besparen zat er simpelweg niet in. En hoe draai je dat dan om? Luisteren. Luisteren naar onze gasten. Luisteren naar experts. Luisteren naar onszelf… Conclusie van al het geluister was simpel: keuzes maken en hard werken. Wie weet nog dat Cafe van Ouds begon als bruin Café waar je het grootste assortiment wijnen kon vinden? En waar ook nog megaveel distillaten stonden? Gelukkig bijna niemand meer, want de keuze voor speciaalbier haddden we al snel gemaakt. Wie weet nog dat er geen studentengroepen bij ons zaten? Bijna niemand meer, want nu worden de avonden door de week gevuld met onder andere de gezellige mannen van Priapus en Ferus Ebrius, de dames van Mariken, de fotografen van de Cycloop, de ruiters van Jolly Jumpers en nog velen anderen. Wat misschien nog wel een belangrijkere en pijnlijke keuze was, was het aanpassen van het interieur. De moeder van Niek had een schitterende wandschildering gemaakt van het panorama van Nijmegen en de Augustijnenkerk van vroeger. Echter besloot de interieurontwerper dat deze weg moest… Het moest warmer! De grondige metamorfose, de directe aquisitie, het binnenhalen van feestjes, het aanschrijven van studenten, het aanpassen van het assortiment, het veranderen van de marketing, het trainen van het personeel en het onderhandelen met leveranciers betekenden de noodzakelijke kentering. Van Ouds werd langzaam zoals het hoort; gezellig, druk en levensvatbaar.

Lees verder

8. Eerst vierdaagsefeesten

juli 12, 2014
8. Eerst vierdaagsefeesten

De vreemdste koopovereenkomst aller tijden is afgesloten door Cafe van Ouds. In februari namen we Cafe d’n August over, maar in juli mocht de oude eigenaar nog wel één keer de vierdaagsefeesten organiseren in de Augustijnenstraat vanuit ons Cafe. Raar maar waar! Zijn we daar achteraf blij mee? Ja, want dat hadden we nooit gered. Maar hoe begin je het regelen van je allereerste vierdaagse? We hebben ons team versterkt met mannen die kennis van zaken hebben. Willem weet alles van programmering , geluid en feest.  Casper organiseert als de beste en brengt een bak ervaring mee. Ruurd maakt topfoto’s. Merel, beter bekend als Blackbird tegenwoordig, boekte de bands. Mike deed de promotie en communicatie en behoort met Vertigo6, zijn eigen bureau, inmiddels tot de nederlandse top! En wij mannen, wij doen de rest. Maar dan schrik je wel even van de kosten… Of je even 10.000 euro vergunning drie maanden van tevoren kunt betalen. En dan heb je enkel de mogelijkheid een feestje te geven. Dan nog even wat bandjes (21 stuks), een tentje (is dat écht de huurprijs of kopen we hem dan?), wat marketing (poeh, facebook is wel duur) en aankleding. Want aankleding is belangrijk. En dus kochten we 400 appelkratten, 1000 meter schaaldelen, 4000 schroeven en twee accuschroefboormachines. Zaterdag, 15:00 uur. Beginnen! Het voelde enorm spannend, de grootste investering van ons leven. De eerste uren was het niet zo druk en konden we de kinderziektes eruit halen. En toen rond een uur of acht begon het…

Lees verder

10. Evenementen

december 20, 2014
10. Evenementen

Hé, Cafe van Ouds, staan jullie weleens stil? Zijn jullie ooit klaar? Heel eerlijk, het antwoord is ‘nee’.  Bij van Ouds proberen we altijd te verbeteren. Nog meer gave en vette dingen doen, dat is wat ons drijft. Kansen zijn er immers om te grijpen, want spijt moet je alleen hebben van dingen die je nooit gedaan hebt. Alles wat we doen is geboren uit onze vriendengroep, waarbij we maar één regel hebben. We moeten er plezier in hebben; doen wat we leuk vinden. En wat als je dan gevraagd wordt om op de SMKMRKT de complete natte horeca te verzorgen? Uiteraard, dan doe je dat. En met heel veel plezier. En laten die heren nu ook Drift organiseren. Dus dan pakken we dat er ook bij. Met als hoogtepunt de bananenbar (letterlijk) die we geïntroduceerd hebben. Tevens leek het ons geweldig om mee te doen met de Nijmeegse Bierfeesten (NBF), dus daar gooiden we het balletje op. Helaas kregen we nul op het rekest. En wat doe je als je niet mee mag doen? Dan organiseer je toch zelf een speciaalbierfestival! MOUT Bierfestival Nijmegen was geboren. Een speciaalbierfestival met een ruwer randje. Waar de echte geek-bieren staan. Waar je lekker met de voeten in het gras zit. Waar muziek live is. Waar kinderen hun eigen hoekje hebben. En als we dan toch iets met bier doen, dan regelen we de evenementen die Jopen Bierbrouwerij op locatie doet toch ook gewoon even. Personeel, aankleding, taps. Voor ons geen probleem.

Lees verder

9. Eigen vakantiegeld

maart 21, 2015
9. Eigen vakantiegeld

Bij elkaar opgeteld hebben we toch zeker 25 jaar gestudeerd. Bedrijfskunde, allemaal. Maar in die 25 jaar hebben we nog niet half zoveel geleerd als in 2 jaar een kroeg draaiende houden. Wie had gedacht dat het zo moeilijk was. En wie had gedacht dat het zoveel geld zou kosten? We hadden van tevoren toch een goed ondernemingsplan geschreven? De begroting was toch samengesteld door twee accountants? De operatie werd toch aangestuurd door horecatoppers? Het pand was toch niet te duur? En toch kostte het ons drie jaar voordat we pas feest konden vieren. Nu eindelijk hoefden we ons vakantiegeld niet in van Ouds te steken, maar konden er zelf van op vakantie!

Lees verder

11.personeelsweekend

april 1, 2018
11.personeelsweekend

Het allerbelangrijkste voor een goed Café is het personeel. Deze toppers zijn het gezicht van de kroeg, bepalen de sfeer en maken de dag. Een hechte groep, die je waardeert en beloont. Dat is óns personeel. Uiteraard geven we biercursussen. Uiteraard een wijnproeverij, koffietraining en whiskytasting. Uiteraard drinken we een borrel samen. Uiteraard gaan we samen op stap. Uiteraard helpen we elkaar als het even tegen zit. Maar af en toe moeten de remmen even los. En gelukkig wilden een aantal vrienden en oudmedewerkers het fort wel even een weekend bewaken. En dus togen we april 2018 af richting een reuzevilla in het pittoreske Olst. Wat horecamensen doen zo’n weekend? Horecamensen nemen hun werk wel mee op een uitje. Drie schalen vruchten, kruiden, specerijen en jeneverbessen zorgen in samenwerking met een koperen ketel voor de heerlijkste zelfgemaakte gin. Een kas, rookmachine en stroboscoop zorgde voor een privedisco van zes vierkante meter. Drie bavettes, twee picanha’s, kriel in de schil en salades waren voor twee dagen genoeg. En dan nog iets met bier. Speciaalbier. En genoeg ook…

Lees verder

12. Kelfkensbos

juli 14, 2018
12. Kelfkensbos

Na vier keer vierdaagsefeesten kunnen we zeggen dat het concept wel staat. Als je tijdens de vierdaagse naar van Ouds komt, dan is het altijd feest. Non-stop live muziek. Supergave aankleding. Goed getapt bier. En je vrienden, want die horen erbij. En als je eenmaal in de vierdaagsewereld zit, hoor je weleens wat. En zo vernamen we dat Kelfkensbos, voorheen museumplein, vrij kwam als evenementenlocatie (vermaakcentrum). Of we ook een pitch wilden doen. En zo besloten we binnen een week een plan uit te werken. Zomaar even wat steekwoorden uit onze eerste presentatie op het hoofdkantoor van het ACBN. ‘Rooftopbar. Oase van rust in de stad. Ontspannen. Groot terras. 5-jarenplan. Samenwerking. Groeiconcept.’ Een week geduld…. “Goedemiddag. Ik kan jullie vertellen dat uit de verschillende pitches, jullie gewonnen hebben. Jullie mogen Kelfkensbos uitbaten tijdens de vierdaagse de komende jaren”. En dus hadden we twee maanden de tijd voor een project waarvoor we normaal een half jaar inruimen. Al scheelt een beetje ervaring wel wat. Blijkbaar een maand of vier…

Lees verder

13. Verbouwing

januari 7, 2019
13. Verbouwing

Soms mag je best een beetje trots zijn op wat je hebt neergezet. Vanaf half 2017 is Cafe van Ouds simpelweg een goeddraaiend Cafe. In het weekend kun je geen plekje meer vinden en ook door de weeks is het vaak dringen geblazen. Maar als je dan eerlijk kijkt naar het Cafe, dan laat dat wel te wensen over… Het is te klein. De bar is te klein. Er is te weinig koelruimte boven. Er zijn te weinig taps. De koelcel heeft te weinig capaciteit. De toiletten zijn verouderd. De bovenbewoners moeten door de kroeg heen. Eigenlijk teveel om op te noemen. En dan kun je twee dingen doen. Óf je gaat verhuizen. Óf je gaat drastisch verbouwen. En omdat we zo verknocht zijn aan onze jongensdroom kozen we het tweede. En gewoon omdat het leuk is. Verbouwen, mooi man! We begonnen met een stuk papier dat al snel gevuld was met al onze dromen. Hoe gekker hoe beter. Een glazen koelcel. Een lift vanuit de keuken naar boven. Een supermooie speciaalbierkelder. En daar dan een proefruimte in. Extra taps. Geen dikke speakers maar een verfijnd en gericht geluid. En met deze dromen zijn we gaan rekenen en tekenen. En uiteindelijk hebben we het rond gekregen. Bijna alles! De rest moet gewoon even wachten. Wat ooit begon als rood hok met duizenden foute bordjes aan de muur, twee verdwaalde gokkasten en een keuken boven wordt een kroeg uit duizenden. Trots man!

Lees verder

14. Verre toekomst

maart 22, 2025
14. Verre toekomst

We bestaan nu zes jaar, wat gaat de tijd toch snel. Waar het ooit begon als stoute jongensdroom, is het nu verworden tot serieuze speler op de speciaalbiermarkt. En eigenlijk begon het met onze vriendengroep in Cafe de Mug. Onze vriendengroep, met de studentikoze naam ‘Canes Latrantes Non Mordent’. En die naam hebben we gekoppeld aan onze dromen… Cafe van Ouds valt namelijk onder Canes B.V. De evenementen die we doen vallen onder Latrantes B.V. En wat nu? We moeten er nog één: Non Mordent B.V. En wat gaan we dan doen? Dan moeten we een geheim vertellen. Een geheim dat we al hebben sinds de start van onze jongensdroom. Non Mordent B.V. moet opgericht worden met als doel een plek te zijn die rust geeft. Waar wij en onze vrienden van van Ouds kunnen samenkomen. Waar we kunnen genieten van lokale bieren en wijnen. Waar we kunnen Bbq-en. Waar we kunnen zwemmen. Waar de tijd stil staat. En waar je eigenlijk nooit meer weg wilt. Over een paar jaar nodigen wij jullie uit in ons vakantiehuis! Een huis waar blaffende honden nooit bijten…

Lees verder

Volg hieronder onze verbouwing